Pilotný projekt č. 4 - Poskytovanie sociálnej pomoci ľuďom s mentálnym postihnutím a ich rodinám
Tento projekt je financovaný z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu cez OP Efektívna verejná správa.
Marián Horanič zo Združenia na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím: „Pri celkovom počte obyvateľov Slovenska sa počet ľudí s mentálnym postihnutím hýbe niekde medzi päťdesiattisíc až stotisíc. K tomu je potrebné prirátať členov rodiny a finálne číslo sa môže vyšplhať až na štyristo či päťstotisíc obyvateľov. Pol milióna ľudí už je v akejkoľvek štatistike nezanedbateľné číslo.“ (paraf., newsletter, august/2018: Majú ľudia s mentálnym postihnutím právo na šťastný život?)
Základné informácie
- Realizátor: Združenie na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím
- Partner pilotného projektu: Bratislavský samosprávny kraj
- Úroveň verejnej správy: regionálna
- Téma: sociálne služby, sociálna inklúzia, znevýhodnené skupiny, integrácia
- Cieľ projektu: participatívna tvorba Koncepcie rozvoja sociálnych služieb pre potreby ľudí s mentálnym postihnutím a ich rodín na území Bratislavského samosprávneho kraja
- Odborní garanti: Iveta Mišová/Združenie na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím, Michaela Šopová a neskôr Jana Matulová/Bratislavský samosprávny kraj
- Zapojení experti: Marián Horanič, Zuzana Kolláriková, Miroslav Mišo, Silvia Horaničová, Ivana Vetešková, Ľubica Vyberalová, Štefánia Nováková, Mária Tomaško
Zámer
Všeobecne platí, že poskytované sociálne služby pre ľudí s mentálnym postihnutím (ktorí vzhľadom na širokú škálu diagnóz tvoria veľmi rôznorodú skupinu), zaostávajú za ich skutočnými potrebami. Povinnosť poskytovať a zabezpečovať sociálne služby osobám so zdravotným postihnutím, a teda aj osobám s mentálnym postihnutím a ich príbuzným, vyplýva samosprávnym krajom zo zákona. Ide o špecifický druh a rozsah služieb. Kompetencie v oblasti sociálnych služieb sú na úrovni samosprávnych krajov pomerne široké. Zámerom projektu je za účasti klientov (ľudí s mentálnym postihnutím) a ich rodinných príslušníkov, nadizajnovať a zavádzať dostupné služby pre klientov a ich rodiny, podporovať funkčnosť rodín a dosiahnuť maximálnu možnú mieru samostatnosti a nezávislosti človeka s mentálnym postihnutím. Výsledná koncepcia vznikla v snahe zvyšovať kvalitu života, rozšíriť možnosti zaradenia do spoločnosti a hlavne nastaviť služby „šité na mieru“ pre klientov s akýmkoľvek typom mentálneho znevýhodnenia a ich rodiny na území Bratislavského samosprávneho kraja.
Východiská
Slovenský helsinský výbor, ktorí v roku 2003 sledoval dodržiavanie ľudských práv v domovoch sociálnych služieb na Slovensku vyhodnotil tento stav ako neakceptovateľný. Panovala zhoda v potrebe modernizácie systému a aspoň v čiastočnej deinštitucionalizácii (vytvorenie a zabezpečenie podmienok pre nezávislý a slobodný život ľudí odkázaných na pomoc spoločnosti v prirodzenom prostredí komunity, prostredníctvom kvalitných alternatívnych služieb vo verejnom záujme). V roku 2011 sa Ministerstvo sociálnych vecí a rodiny SR rozhodlo v spolupráci s ostatnými aktérmi konať a prihlásilo sa k deinštitucionalizácii v oblasti poskytovania sociálnych služieb s cieľom prechodu na komunitnú sociálnu starostlivosť na Slovensku. Jeho súčasťou mal byť koordinovaný prístup zo strany všetkých zainteresovaných aktérov, ktorý by sledoval spoločný zámer. Jeho podstata mala spočívať v zmene prístupu k poskytovaným službám s cieľom dosiahnuť spokojnosť klientov a ich rodín. Plán prechodu na komunitnú starostlivosť a dnešná realita však od seba zostávajú naďalej vzdialené. Žiť nezávislý život v inštitúcii sa jednoducho nedá.
Výsledná politika: Koncepcia rozvoja sociálnych služieb pre potreby ľudí s mentálnym postihnutím a ich rodín na území BSK
- Titulná strana: Koncepcia rozvoja sociálnych služieb pre ľudí s mentálnym postihnutím v kompetencii Bratislavského samosprávneho kraja na roky 2019 - 2021 (PDF, 367 kB)
- Koncepcia rozvoja sociálnych služieb pre ľudí s mentálnym postihnutím v kompetencii Bratislavského samosprávneho kraja na roky 2019 - 2021 (PDF, 306 kB)
- Uznesenie č. 147 / 2019 Bratislavského samosprávneho kraja o schválení Koncepcie rozvoja sociálnych služieb (PDF, 60 kB)
Sprievodné výstupy
Prípadová štúdia
- autori: Tomáš Malec a Daniel Klimovský
- príbeh pilotného projektu č. 4 (PDF, 853 kB)
Rozhovor s realizátormi projektu
- Majú ľudia s mentálnym postihnutím právo na šťastný život? (newsletter, august 2018)
Záverečná konferencia
Stav implementácie
Poslanci Bratislavského samosprávneho kraja dňa 14. júna 2019 uznesením č. 147/2019 jednomyseľne schválili Koncepciu rozvoja sociálnych služieb pre ľudí s mentálnym postihnutím v kompetencii BSK na roky 2019 – 2021. Návrh koncepcie je výsledkom participácie na spoločnom projekte Združenia na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím v Slovenskej republike (ZPMP v SR), Odboru sociálnych vecí BSK a Úradu splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti (ÚSV ROS).
Koncepcia rozvoja sociálnych služieb pre potreby ľudí s mentálnym postihnutím a ich rodín na území BSK sa začala realizovať v nasledovných bodoch a opatreniach:
- C.1. Podpora informovanosti ľudí s mentálnym postihnutím a ich rodín;
- C.2. Podpora rozvoja sociálnych služieb pre ľudí s mentálnym postihnutím a ich rodiny;
- C.3. Podpora zlepšovania životných podmienok prijímateľov sociálnych služieb s mentálnym postihnutím v zariadeniach sociálnych služieb v zriaďovateľskej pôsobnosti BSK;
- C.4. Podpora iniciatív zameraných na zlepšenie životných podmienok a spoločenského uplatnenia sa ľudí s mentálnym postihnutím a ich rodín v oblastiach, ktoré nespadajú do kompetencie BSK.
Plnenie jednotlivých úloh vyplývajúcich z koncepcie je v súčasnej dobe výrazne podmienené epidemiologickou situáciou v súvislosti s ochorením COVID – 19. Napriek tomu sa k dnešnému dňu podarilo priebežne plniť/splniť tieto úlohy:
C.1. Podpora informovanosti ľudí s mentálnym postihnutím a ich rodín
Opatrenie 1: Zabezpečiť na webstránke BSK vytvorenie sekcie obsahujúcej prehľadné informácie o možnostiach riešenia životných situácií, v ktorých sa ľudia s mentálnym postihnutím a ich rodiny nachádzajú. Termín: 12/2019
- Obdobie plnenia presunuté na rok 2020 z dôvodu, že v roku 2019 prebiehali práce na príprave nového webového sídla BSK. Informácie o možnostiach riešenia životných situácií, v ktorých sa ľudia s mentálnym postihnutím a ich rodiny nachádzajú, budú zverejnené na novom webovom sídle v prvom polroku 2020.
Opatrenie 2: V spolupráci s obcami, verejnými a neverejnými poskytovateľmi sociálnych služieb v regióne BSK zabezpečiť poskytovanie sociálneho poradenstva pre ľudí s mentálnym postihnutím a ich rodiny v okresoch Bratislava, Malacky, Pezinok a Senec. Termín: 2020-2021
- V okrese Bratislava poskytujú špecializované sociálne poradenstvo prevažne pre ľudí s mentálnym postihnutím a ich rodiny dvaja neverení poskytovatelia sociálnej služby, Združenie na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím v Slovenskej republike a Agentúra podporovaného zamestnávania, n.o. BSK poskytol v roku 2019 Združeniu na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím v Slovenskej republike finančný príspevok na prevádzku poskytovanej sociálnej služby vo výške 34 056,00 €/rok na 3 120 hod. špecializovaného sociálneho poradenstva v roku 2019 a Agentúre podporovaného zamestnávania, n.o. vo výške 15 063,00 €/rok na 1 380 hod. špecializovaného sociálneho poradenstva v roku 2019. V okrese Malacky poskytuje základné sociálne poradenstvo jeden neverejný poskytovateľ sociálnej služby.
Opatrenie 3: Spracovanie informačného letáku a zabezpečenie jeho distribúcie do zdravotníckych zariadení, škôl a obcí v regióne BSK. Termín: 2020-2021
- Odbor sociálnych vecí Úradu BSK v spolupráci s občianskym združením, ktoré sa venuje pomoci ľuďom s mentálnym postihnutím začal prípravné práce na vydaní informačného letáka, ktorého ambíciou je prehľadne a zrozumiteľne informovať o možnostiach sociálnej pomoci počas celého života. Cieľovou skupinou štruktúrovaných informácií sú samotní ľudia s mentálnym postihnutím a ich najbližšie osoby. Informačný leták bude písaný aj v ľahko čitateľnom texte.
C.2. Podpora rozvoja sociálnych služieb pre ľudí s mentálnym postihnutím a ich rodiny
Opatrenie: 1: Rozšírenie kapacít a geografickej dostupnosti služby včasnej intervencie v spolupráci s verejnými a neverejnými poskytovateľmi sociálnych služieb v okresoch Malacky, Pezinok a Senec. Termín: 2020-2021
- Zamestnanci odboru sociálnych vecí Úradu BSK sa v decembri 2019 stretli so zástupcami mesta Senec za účelom zistenia možností spolupráce pri poskytovaní služby včasnej intervencie na území mesta Senec a blízkeho okolia. Zároveň odbor sociálnych vecí Úradu BSK v roku 2019 zorganizoval odborný seminár o sociálnej službe - službe včasnej intervencie.
Opatrenie 3: Podpora poskytovania špecializovaného sociálneho poradenstva ako samostatnej odbornej činnosti pre ľudí s mentálnym postihnutím terénnou alebo ambulantnou formou, so zameraním na aktivizáciu a prípravu na zamestnanie v spolupráci s verejnými a neverejnými poskytovateľmi sociálnych služieb v regióne BSK. Termín: 2020-2021
- BSK už aj v roku 2019 poskytol finančný príspevok na prevádzku poskytovanej sociálnej služby dvom neverejným poskytovateľom sociálnej služby, ktorí poskytujú služby pre túto cieľovú skupinu - Združeniu na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím v Slovenskej republike a Agentúre podporovaného zamestnávania, n.o.. Združeniu na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím v Slovenskej republike poskytuje finančný príspevok na prevádzku poskytovanej sociálnej služby vo výške 34 056,- €/rok na 3 120 hod. špecializovaného sociálneho poradenstva v roku 2019 a Agentúre podporovaného zamestnávania, n.o. vo výške 15 063,00 €/rok na 1 380 hod. špecializovaného sociálneho poradenstva v roku 2019.
Opatrenie 4: Rozširovanie siete komunitných a podporných sociálnych služieb (zariadenie podporovaného bývania, podpora samostatného bývania, rehabilitačné stredisko, sprostredkovanie osobnej asistencie) v závislosti od dopytu po týchto službách v spolupráci s verejnými a neverejnými poskytovateľmi sociálnych služieb v regióne BSK. Termín: 2019-2021
- V roku 2019 BSK viedol v registri troch poskytovateľov sociálnej služby v zariadení podporovaného bývania s celkovou kapacitou 15 miest. Finančný príspevok na prevádzku bol poskytnutý na 12 miest vo výške 31 718,60 €. V zriaďovateľskej pôsobnosti BSK bolo v roku 2019 spolu 44 miest v zariadeniach podporovaného bývania (DSS pre deti a dospelých Kampino, DSS a ZPB MEREMA a DSS prof. K. Matulaya). Osem poskytovateľov sociálnej služby – rehabilitačných stredísk bolo v roku 2019 vedených v registri BSK s celkovou kapacitou 109 miest. Finančný príspevok bol poskytnutý na 84,5 miesta vo výške 207 109,34€. V zriaďovateľskej pôsobnosti BSK bolo v roku 2019 spolu 94 miest (GAUDEAMUS – zariadenie komunitnej rehabilitácie a ZSS ROSA).
- V období 05-10/2020 bolo zaregistrované jedno občianske združenie, ktoré bude poskytovať sociálne služby, ako podporu samostatného bývania.
Opatrenie 5. Poskytovanie a priebežné vyhodnocovanie dopadu poskytovania krátkodobej a dlhodobej intervenčnej služby pre prijímateľov sociálnych služieb v zariadeniach sociálnych služieb v zriaďovateľskej pôsobnosti BSK za účelom riešenia krízových situácií a za účelom udržania fyzického a duševného zdravia a prevencie jeho zhoršenia osôb, ktoré týmto prijímateľom poskytujú starostlivosť v rodinnom prostredí. Termín: 2019-2021
- V zariadeniach sociálnych služieb v zriaďovateľskej pôsobnosti BSK je poskytovaná krátkodobá a dlhodobá intervenčná služba pre prijímateľov sociálnych služieb v zriaďovateľskej pôsobnosti BSK. Od 01.06.2019 sa zmenili podmienky poskytovania krátkodobej intervenčnej služby tak, aby ešte viac reflektovali potreby prijímateľov sociálnych služieb a ich rodín. Pre osamelé osoby poskytujúce starostlivosť prijímateľovi sociálnej služby sa predĺžil počet nocí, kedy možno poskytovať krátkodobú intervenčnú službu o tri (celkovo tak možno službu poskytovať 10 nocí). V roku 2019 bola v zariadeniach sociálnych služieb BSK poskytnutá krátkodobá intervenčná služba 44 prijímateľom sociálnej služby a dvom prijímateľom sociálnej služby bola poskytnutá dlhodobá intervenčná služba.
- Začiatkom roku 2020 bude v Správe o stave zabezpečenia sociálnych služieb v regióne Bratislavského samosprávneho kraja vyhodnotený dopad poskytovania krátkodobej a dlhodobej intervenčnej služby pre prijímateľov sociálnych služieb v zariadeniach sociálnych služieb v zriaďovateľskej pôsobnosti BSK.
C.3. Podpora zlepšovania životných podmienok prijímateľov sociálnych služieb s mentálnym postihnutím v zariadeniach sociálnych služieb v zriaďovateľskej pôsobnosti BSK
Opatrenie 1: Zlepšovanie podmienok ubytovania prijímateľov sociálnych služieb s mentálnym postihnutím vo vzťahu k ochrane ich súkromia. Termín: 2019-2021
- V priebehu sledovaného obdobia sa v DSS pre deti a dospelých KAMPINO zásadným spôsobom zmenili podmienky bývania prijímateľov sociálnych služieb vo vzťahu ochrane ich súkromia nielen v oblasti zachovania intimity a praktického využívania priestorov na bývanie, ale aj z hľadiska estetického prebudovania a vybavenia obytných priestorov, ktoré zohľadňujú každodenné životné potreby a súkromie; ich súčasťou sú zariadenia na osobnú hygienu – samostatné WC, samostatné kúpeľne so sprchovým kútom a kombinované sociálne zariadenia určené pre osoby odkázané na vozík.
- Zamestnanci DSS a ZPB MEREMA musia rešpektovať súkromie prijímateľa sociálnej služby, napr. zaklopať pred vstupom do miestnosti, ktorú prijímateľ obýva. Určité limity predstavujú dispozičné riešenia budov, v ktorých je aktuálne poskytovaná sociálna služba (napr. viacposteľové izby). Prevádzkové podmienky sa v rámci možností flexibilne prispôsobujú potrebe súkromia prijímateľov.
Opatrenie 3: Zahrnutie posilňovania samostatnosti a vytvárania príležitostí na samostatné rozhodovanie prijímateľov sociálnej služby s mentálnym postihnutím do procesu individuálneho plánovania poskytovania sociálnej služby. Termín: 2019-2021
- Realizované školeniami, seminármi a pracovnými stretnutiami so zamestnancami ZSS v zriaďovateľskej pôsobnosti BSK.
Opatrenie 4: Realizácia interného a externého vzdelávania zamestnancov zariadení sociálnych služieb v oblasti sociálnej rehabilitácie. Termín: 2019-2021
- Realizované školeniami, seminármi a pracovnými stretnutiami so zamestnancami ZSS v zriaďovateľskej pôsobnosti BSK.
C.4. Podpora iniciatív zameraných na zlepšenie životných podmienok a spoločenského uplatnenia sa ľudí s mentálnym postihnutím a ich rodín v oblastiach, ktoré nespadajú do kompetencie BSK
Opatrenie 1: Podpora legislatívnych zmien najmä v oblasti poskytovania odľahčovacej služby, poskytovania opatrovateľskej služby, v oblasti kompenzácií ťažkého zdravotného postihnutia a v oblasti dostupnosti zdravotnej starostlivosti prostredníctvom pripomienkovania a predkladania legislatívnych návrhov. Termín: 2019-2021
- Zástupcovia BSK sa aktívne zúčastňujú legislatívneho procesu v oblasti poskytovania sociálnych služieb a v súvisiacich oblastiach. Vstupujú doň z pozície člena pracovnej skupiny, alebo z pozície člena záujmových združení, alebo ako účastník pripomienkového konania.
Opatrenie 2: Podpora rozširovania siete komunitných a podporných sociálnych služieb (denné centrum, opatrovateľská služba, odľahčovacia služba) v spolupráci s obcami a neverejnými poskytovateľmi v regióne BSK. Termín: 2019-2021
- V roku 2019 bol do registra zapísaný jeden verejný poskytovateľ sociálnej služby, ktorý rozšíril poskytovanie sociálnych služieb o opatrovateľskú službu.
Opatrenie 3: Realizácia vzdelávacích seminárov pre odbornú a laickú verejnosť na témy partnerstva a sexuality ľudí s mentálnym postihnutím. Termín: 2019-2021
- Dňa 04.12.2019 sa uskutočnil vzdelávací seminár „Partnerstvo a sexualita ľudí s mentálnym postihnutím“ v priestoroch Úradu BSK. Seminár bol určený pre odbornú aj laickú verejnosť.
- Vzdelávacie aktivity boli pozastavené z dôvodu epidemiologických opatrení v súvislosti s ochorením COVID – 19.
Ďalšie relevantné články, alebo výstupy
- Poskytovanie sociálnej pomoci ľuďom s mentálnym postihnutím a ich rodinám: Výstupy stretnutí s rodinnými príslušníkmi ľudí s mentálnym postihnutím (PDF, 1 MB)
- Potreby ľudí s mentálnym postihnutím (PDF, 1 MB)
- Dotazníkový prieskum potrieb ľudí s mentálnym postihnutím a ich rodín (PDF, 326 kB)
- Projekt Poskytovanie sociálnej pomoci ľuďom s mentálnym postihnutím a ich rodinám na území BSK (PDF, 857 kB)
- Poskytovanie sociálnej pomoci ľuďom s mentálnym postihnutím a ich rodinám: Participatívna tvorba politík z pohľadu rodiča (PDF, 345 kB)
- Prezentácia potrieb mladých rodín s dieťaťom s mentálnym postihnutím vo veku 0 - 6 rokov (PDF, 1 MB)
- Metodika zapájania menšinových a znevýhodnených skupín do tvorby verejných politík na lokálnej úrovni (PDF, 910 kB)
- Pilotný projekt č. 6 (Mesto pre všetkých - integračná stratégia): Príloha k Metodike zapájania menšinových a znevýhodnených skupín do tvorby verejných politík na lokálnej úrovni (PDF, 560 kB)
- Hlas menšín - 12 prípadových štúdií zo zapájania zraniteľných skupín do tvorby verejných politík (PDF, 3 MB)
- Kapitola Zapájanie ľudí so zdravotným postihnutím do tvorby politiky sociálnych služieb na národnej úrovni. (str. 37 – 59 uvedenej publikácie)
- Čo je potrebné na zapojenie ľudí so zdravotným postihnutím? Publikácia definuje dve línie možných opatrení, ktoré musia byť systémovo nastavené na národnej úrovni, aby mohli úspešne pokračovať do regionálnych a lokálnych riešení: Prvá uvádza potrebu zapojenia ľudí s rôznymi druhmi a stupňami zdravotných postihnutí, druhá sa zameriava na zlepšenie zručností a schopností jednotlivcov a organizácií presadzovať svoje práva a podieľať sa na tvorbe verejnej politiky. Efektívnym prostriedkov sa javí posilnenie sebaobhajovania postaveného na princípe, že najlepším expertom na svoj život je samotný klient.
- Kapitola Participácia ľudí so zdravotným postihnutím na tvorbe koncepcie rozvoja sociálnych služieb na regionálnej úrovni. Trnavský samosprávny kraj. (str. 63 uvedenej publikácie)
- Kapitola do kontextu zapájania ľudí so zdravotným postihnutím prináša pojem societálnej participácie, ktorá hovorí, že inštitúcie sú spravodlivé vtedy, ak umožňujú všetkým participovať na ich fungovaní ako rovnocenným bytostiam. Súčasne pomenúva bariéry, ktorá napriek prijatým koncepciám, stratégiám a dokumentom o zapájaní všetkých občanov do tvorby verejných politík, bránia ľuďom so zdravotným postihnutím plne sa zapojiť do spoločnosti.
- Kapitola Príprava koncepcie sociálnych služieb v rámci Trnavského samosprávneho kraja na roky 2015 – 2020a participácia ľudí so zdravotným postihnutím (str. 66 – 80 uvedenej publikácie)
- Aká je reálna situáciazapájania ľudí so zdravotným postihnutím v kraji? Aké sú hlavné kritériá a princípy na úspešné zapojenie týchto ľudí? Na čo všetko treba myslieť? Kapitola popisuje aktivity kraja, ktoré prispievajú k zlepšovaniu situácie ľudí so zdravotným postihnutím a ako sa podarilo debarierizovať prístup ľudí so zdravotným postihnutím, ktorí tak nemajú problém prísť na úrad. Súčasne však poukazuje na limity a bariéry prípravy koncepcie so zapojením ľudí so zdravotným postihnutím a vnímanie ich kompetentnosti participovať na tvorbe verejných politík.
- Kapitola Participácia ľudí so zdravotným postihnutím na tvorbe komunitného plánu sociálnych služieb v Banskej Bystrici (str. 81 – 122 uvedenej publikácie)
- Čo je sociálnym kapitálom občianskej spoločnosti? Aký význam má participácie ľudí so zdravotným postihnutím? Ako a tvoril komunitný plán rozvoja sociálnych služieb? Aká bola účasť aktérov, aké metódy boli zvolené? Kapitola popisuje spôsob zapájania ľudí so zdravotným postihnutím na lokálnej úrovni a poskytuje spätnú väzbu mestu, ktoré má záujem zapájať ľudí so zdravotným postihnutím. Poukazuje na nejasnosť vnímania participácie u jednotlivých subjektov, kedy často dochádza k zamieňaniu procesov a obsahov, naráža na problém ochranárskeho prístupu k ľuďom so zdravotným postihnutím, na ich škatuľkovanie, ako niekoho, koho treba chrániť, bez ich vťahovania do riešenia ich problémov.
- Kapitola Zapájanie ľudí so zdravotným postihnutím do tvorby politiky sociálnych služieb na národnej úrovni. (str. 37 – 59 uvedenej publikácie)
- VIDEO: Predstavenie pilotného projektu č.4: Poskytovanie sociálnej pomoci ľuďom s mentálnym postihnutím a ich rodinám
- VIDEO: Záverečná konferencia k projektu Poskytovanie sociálnej pomoci ľuďom s mentálnym postihnutím a ich rodinám (16.01.2019) / blok č. 2
- Otvorenie konferencie príhovormi BSK, ÚSV ROS
- Predstavenie spolupráce BSK a ZPMP
- Predstavenie pilotného projektu Poskytovanie sociálnej pomoci ľuďom s mentálnym postihnutím a ich rodinám
- Prezentácia výstupov dotazníkového prieskumu potrieb ľudí s mentálnym postihnutím a ich rodín
- Prezentácia výstupov stretnutí s rodinnými príslušníkmi ľudí s mentálnym postihnutím
- VIDEO: Záverečná konferencia k projektu Poskytovanie sociálnej pomoci ľuďom s mentálnym postihnutím a ich rodinám (16.01.2019) / blok č. 3
- Prezentácia potrieb mladých rodín s dieťaťom s mentálnym postihnutím
- Prezentácia potrieb získaných riadenými rozhovormi s ľuďmi s mentálnym postihnutím
- Participatívna tvorba politík z pohľadu rodiča
- Diskusia s účastníkmi konferencie a záver
Kontakty
- Iveta Mišová – riaditeľka Združenia na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím
- Jana Matulová – vedúca oddelenia sociálnej pomoci v Bratislavskom samosprávnom kraji
- Barbara Gindlová - ÚSV ROS
Posledná aktualizácia 25.11.2020